Frist for nominasjon til Olav Thon stiftelsens priser 15.september

Olav Thon Stiftelsen ble etablert i desember 2013. I stiftelseserklæringen § 7a) er det fastsatt bl.a.  at Stiftelsen kan dele ut:

(…) priser, hver på NOK 500 000 – femhundretusen -, (Disse) tildeles norske og utenlandske akademiske forskere som yter fremragende undervisning av studenter innen det matematisk-naturvitenskapelige og medisinske fagområde ved norske læresteder. Midler kan også utdeles til forskningsprosjekter, under forutsetning om videreformidling av den ervervede kunnskap ved norske læresteder.

Som en god og sentral kollega i de nevnte fagfeltene, håper jeg du vil vurdere å nominere kandidater til prisen for fremragende undervisning og/eller fremme forslag til mottakere av forskningsstøtte.

Pris for fremragende undervisning

Forslag til pris for fremragende undervisning skal utformes av tjenestegjørende professorer eller førsteamanuenser innen medisin og/eller naturvitenskap/ matematikk. Det er en forutsetning at også studentene står bak forslaget,

enten
a) ved å være blant forslagsstillerne eller
b) ved at institusjonens egne studentorganer/studentforeninger utformer selvstendige forslag i samarbeid med tjenestegjørende professorer/førsteamanuenser.

Kandidater til prisene kan være fra forslagsstillerens egen institusjon eller fra andre universiteter eller høyskoler i Norge. Prisene er personlig. Inntil 3 nasjonale priser vil bli tildelt i 2020.

Søknad om finansiell støtte til studentaktive forskningsprosjekter

Støtten forbeholdes forskningsprosjekter innen medisin og/eller naturvitenskap/ matematikk som bringes aktivt inn i utdan­ningen som et element i «studentaktiv forskning». Søknader vil bli vurdert på basis av potensial og planer for involvering av studenter, om og hvordan nye undervisningsformer utvikles og implementeres, og på basis av vitenskapelig kvalitet. Søknadsbeløpet er begrenset oppad til 830 000 pr. år for maksimum 3 år.

Inntil 3 forskningsprosjekter vil bli støttet i 2020.

Praktiske forhold

Forslag på kandidater til prisene og søknader om prosjektstøtte fremmes av vertsinstitusjonen selv. Forslagene oversendes samlet fra hver institusjon med et oversendelsesbrev undertegnet av institusjonsledelsen.

Forslagene skal være i PDF – kun 1 fil pr. forslag eller søknad, inkl. vedlegg – og ikke overstige 4 MB. Vi ber om det brukes 12 pkt. i fontstørrelse.

Forslagene sendes pr. epost til spesialrådgiver Bjørnar Vold-Sarnes. Epostadresse: bjornar.vold-sarnes@admin.uio.no

Frist: 15. september 2019.

For at forslagene til pris eller støtte til forskningsprosjekt skal kunne tas i betraktning, må de være ledsaget av

1) en utførlig begrunnelse

2) en oversikt over konkrete undervisnings, veilednings- og formidlingsoppdrag de siste 3 årene i Norge

3) et curriculum vitae for de(n) foreslåtte/involverte kandidat(er)

Det innsendte materialet skal være på norsk.

Styret har besluttet at det skal holdes strengt fortrolig hvem som blir foreslått. Vi ber om at dette respekteres.
Du kan ellers lese mer om Stiftelsen på https://olavthonstiftelsen.no/forskningsstotte/ Her finner du også oversikt over tidligere års nasjonale vinner og mottakere av forskningsstøtte
Eventuelle spørsmål kan rettes til spesialrådgiver Bjørnar Vold-Sarnes eller meg.

Professor Lise Øvreås
fagrådet